Waarom?
De school biedt leerlingen al jaren tal van mogelijkheden om extra activiteiten te ondernemen, certificaten te behalen en diverse vaardigheden op te doen naast het reguliere/basis-curriculum. Door middel van het plusdocument wordt inzichtelijk wat leerlingen nu precies aan extra’s hebben gedaan. De school wil op deze manier leerlingen waarderen voor hun extra inzet en zorgen dat ze trots kunnen zijn op dit ‘plusprogramma’. Bovendien wordt door dit document aan het vervolgonderwijs duidelijk gemaakt wat een leerling meer heeft gedaan dan het standaardprogramma. Daarnaast wil de school het plusdocument inzetten om op schoolniveau het totaal aan plusactiviteiten zichtbaar te maken door alle initiatieven bij elkaar te brengen (profilering) en leerlingen hierdoor prikkelen meer te doen dan het verplichte programma (uitdagen).
Voor wie?
Het plusdocument wordt vanaf 2015-2016 meegegeven aan alle leerlingen die de school met een diploma verlaten op alle niveaus (mavo-havo-atheneum-gymnasium) die dit wensen.
Welke activiteiten?
Op het plusdocument komen alleen schoolgebonden/schoolgerelateerde of door de school gefaciliteerde activiteiten te staan. Het kan daarbij gaan om certificaten die door externe instanties of door de school zelf worden uitgereikt of extra modules die niet op de cijferlijst terechtkomen maar ook andere schoolgebonden activiteiten waarbij leerlingen bepaalde vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Zie bijlage 1 voor een overzicht van de gevalideerde activiteiten/certificaten 2017-2018.
Eigenaarschap
De school is eigenaar van het plusdocument. De leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor de onderliggende bewijslast (zoals het bewaren van verstrekte certificaten en het beheren van een portfolio, bijvoorbeeld voor tto/ELOS).
Procedure
Via de mail wordt aan eindexamenleerlingen gevraagd door middel van een digitaal formulier aan te geven welke activiteiten uit de lijst van vastgestelde mogelijke plusactiviteiten zijn ondernomen en welke certificaten zijn behaald. Het is de verantwoordelijkheid van de leerlingen de informatie aan te leveren. Deze wordt vervolgens via de administratie naar de betrokken docenten/begeleiders van plusactiviteiten gestuurd ter controle en via Magister verwerkt worden tot een rapportage die uiteindelijk resulteert in het plusdocument. Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk
Vorm
De school geeft het plusdocument uit op een door de school bewerkt document met formele uitstraling. De rector ondertekent. Op het plusdocument worden van de activiteiten/certificaten de benaming vermeld, een waardering (zie bijlage 2 voor een voorbeeld) en het schooljaar/de schooljaren waarin de activiteit is uitgevoerd of het certificaat is behaald.
Tijdpad
okt vaststellen gevalideerde lijst plusdocument (schoolleiding en decanen)
nov/dec informeren leerlingen, ouders, collega’s inventariseren plusactiviteiten bij leerlingen (11 dec: deadline)
dec/jan controle aangeleverde gegevens door administratie
vanaf febr voorlopig versie plusdocument op verzoek leerling beschikbaar*
apr controle door leerlingen, evt aanvullingen
mei-juni productie definitieve versie plusdocumenten
juli uitgifte definitieve versie plusdocument betreffende leerlingen (diploma-uitreiking)
*Op verzoek kunnen leerlingen in het voorjaar ten behoeve van eventuele intakegesprekken bij het hoger onderwijs een voorlopig plusdocument ontvangen.