Op Mencia kun je kiezen voor tweetalig onderwijs (tto), zowel op de havo als op het vwo. Als je die keuze maakt ben je van de brugklas tot aan je examen bezig met een internationaal georiënteerde opleiding en volg je een groot deel van je lessen in de Engelse taal.

Tweetalig onderwijs (tto)

Bij tweetalig onderwijs (tto) zijn taalvaardigheid, (wereld)burgerschap en persoonsontwikkeling de drie pijlers. We geven meer dan de helft van de vakken in het Engels. Daarbij integreren we het leren van de taal en de vakinhoud. Daarnaast is er alle ruimte om de taal in de praktijk te brengen bij activiteiten buiten de les, zoals toneelworkshops, presentaties, een reis naar Engeland en een uitwisseling.

Leerlingen leren veel over de wereld buiten Nederland en over hoe de wereld Nederland binnenkomt. Bij internationalisering hoort interculturele en mondiale bewustwording. Via het Engels, de brug naar een groot deel van de wereld, komen leerlingen in aanraking met andere culturen en alles wat daarbij hoort. We willen graag dat leerlingen zich in allerlei situaties goed kunnen redden en zich thuis voelen in de wereld.

vloghelenenjoshua

Vlog tto-leerlingen

Kijk mee hoe onze tto-leerlingen tto ervaren.

Hoe ziet het tto-programma er uit?

Tot en met de derde klas volg je ongeveer de helft van de vakken in het Engels . Daarna wordt binnen alle vier de profielen van de Tweede Fase een aantal vakken in het gemeenschappelijk deel in het Engels gegeven. Bovendien wordt er van je verwacht dat je het profielwerkstuk en verschillende praktische opdrachten in het Engels maakt. Dat het vak Engels meer uren krijgt, spreekt vanzelf.

Buiten de lessen zorgen we ervoor dat je de Engels taal veel kunt gebruiken in een uitgebreid internationaliseringsprogramma. Te denken valt aan Engelstalige toneelvoorstellingen, contacten met buitenlandse scholen, een echte Engelse high tea, een reis naar Engeland en twee uitwisselingen: bijvoorbeeld naar Zweden, Italië, Duitsland, Polen of Roemenië.

Naast je reguliere eindexamen neem je deel aan het IB Language and Literature A (vwo) en IB English Language B (havo) voor het vak Engels. Daarmee bereik je in vwo-6 een hoger niveau dan het Cambridge Proficiency examen. Het niveau van Cambridge First Certificate en Advanced English bereik je al in respectievelijk klas 3 en 4. Halverwege het 4e leerjaar doe je op het vwo examen Cambridge Advanced English. Voor tweetalig havo onderzoeken we nog of en welk tussentijds examen geschikt is alvorens deel te nemen aan het IB.

Voor wie?

Tweetalig onderwijs vraagt meer van een leerling dan het gewone programma. Het is geschikt voor de goede en gemotiveerde leerlingen. Natuurlijk is taalgevoel belangrijk, omdat je in korte tijd veel Engelse leert gebruiken, zowel actief als passief. Je spreekt steeds Engels in de les, zowel tegen docenten als tegen medeleerlingen. Maar het is vooral belangrijk dat je enthousiast en nieuwsgierig bent en dat je doorzettingsvermogen en een brede belangstelling hebt.

Doe de test en ontdek of tto bij jou past.

Meer over ons tweetalig onderwijs?

Dhr. C.M. (Carsten) Alt M.Ed, afdelingsleider tto-2 en tto-3
E-mail: calt@mencia.nl

Dhr. W.W. (Wouter) Jaegers, MSc, MA, afdelingsleider tto-4-5-6
E-mail: wjaegers@mencia.nl

Algemene informatie over tweetalig onderwijs in Nederland kun je vinden op de website van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs: www.nuffic.nl

Meer informatie?

internationaalprofielfotowebsite

Ons internationaal profiel

Mencia wil je goed voorbereiden op de internationale wereld. Daarom heeft de school besloten internationalisering in alle afdelingen te laten terugkomen.

Ons internationaal profiel
leerlingenaanhetwoord foto

Leerlingen aan het woord

Maak kennis met onze leerlingen.

Leerlingen aan het woord
ouders fotowebsite